07
Sep

Min absoluta vill-ha bok den här hösten är definitivt Sälj det med ord, skriven av Mattias Åkerberg (a.k.a reklam-bloggaren Please copy me).

Mattias kan ju det här med reklam, men för att vända lite på allting lanseras nu boken genom tävlingen ”Sveriges sämsta annons”, som är öppen för alla reklambyråer och reklamskolor i Sverige.

Tävlingen går helt enkelt ut på att göra en så dålig annons som det bara är möjligt för boken Sälj det med ord. Omslagsbilden här ovan måste ingå och måtten är givna, annars är det helt fritt att vara så icke-kreativ det bara går. Jag blev helt till mig när jag fick syn på facebooksidan för tävlingen, för är det något som kan beröra och uppröra mig så är det riktigt dålig reklam.

 

Tidigare i dag såg den här annonsen på facebook, och jag var tvungen att printscreena för att den var så urbota fånig.
”Kan du Klara Nivå 1″ – ja förmodligen, jag är varken fyra år eller intelligenshandikappad. Och någon har tydligen inte lärt sig hur man ska använda stora och små bokstäver.

”Bästa nya spelet för Kvinnor på Facebook” – Blir sjukt misstänksam, spel för kvinnor? Och på bilden är ett konstigt hus med rosa tak…är det något slags barbiespel? Men då borde väl inte annonsen visas för folk i vuxen ålder?

”Klicka för att Spela NU!” – Det här med stora bokstäver alltså, det är uppenbarligen svårt. Svårt är det tydligen också att skriva vad det är för slags spel, vad det heter och vad det handlar om. 
Nä, typiskt dålig annons om du frågar mig.

PS. Nu finns ett gäng nya inlägg av mig på Studentbloggen, ta en kik där med vetja!